03-04-2018

Brief van ver (2)


Brief van ver

Reizen we met onze woorden mee,
een brief
over straat
de huizen langs.
Gewogen, van een opdruk voorzien
en toebedeeld
aan wie voor ons op weg gaat,
bruggen oversteekt, pleinen,
soms een zee ertussen.

In dode uren uitgetekend
door de stilte, lopen we
ons leven na, spellen de tijd
die rest. Ik ben
niet hier, schrijf ik,
maar ergens anders
en zie het schuiven
van de schaduw.
Buiten speelt het hemellicht.
Hoe houdt God het uit, wil ik vragen,
een nachtegaal zingt
in vol ornaat.

Neem deze brief van mij, versierd
met rode kransen wijn,
vouw mijn woorden 
op je tafel uit, vergeef het kruim
dat tussen woorden sluipt,

en lees hoe hier de wind
in oude bomen aanzwelt, wegvalt,


alle tijden door.

 frb

Eerder verschenen in Bestendig verblijf. Uitgeverij Meulenhoff, Amsterdam 2009
Voor de Friese vertaling van 'Brief van ver' scrollt u even terug naar het vorige bericht.

Geen opmerkingen: