31-12-2017

Oversteek


 Als nieuwjaarsgroet onderstaand gedicht


Het oversteken van de Maas

Bij elke stap bezig met de overkant.
Vraag het de Maas onder mijn voeten,
de meeuw, onbevreesd dansend boven de stenen brug.

De overkant is een belofte, komt huizenhoog
me tegemoet, flonkert en lonkt, geeft zich halverwege over.

Wyck of Maastricht, beide badend in de roem van eeuwigheid,
keer ik terug of loop ik heen? Steeds dezelfde gedachte
van afscheid en aankomst, terwijl ik mij met kloppend hart
voorwaarts spoed, naamloos opga in de drukte.

Almaar dichter op de andere oever aan, vergezicht
dat eindeloos zich ontvouwt, stadsgrond wordt, waterloop.
Droom die ik bewaar, ik draag hem met me mee.


 frb

Eerder verschenen in Achter het verdwijnpunt, Meulenhoff Amsterdam 2015. Najaar 2018 verschijnt bij dezelfde uitgever een nieuwe dichtbundel .

© foto: Peter Reinders

Geen opmerkingen: