13-11-2016

De eerste alinea (46)



"Op een verlaten strand achter het dorp van de inboorlingen stuitte ik op een spoor van verse stappen. Die afbeeldingen voerden mij door rottend loogkruid, zeekokosnoten & bamboe naar hun maker, een blanke man met opgerolde broekspijpen & een bonker met opgestroopte mouwen, getooid met een goedverzorgde baard & een te grote kantoor, die zo aandachtig met een theelepeltje in het asgrijze zand roerde & pluisde dat hij mij pas opmerkte toen ik hem van tien yard afstand begroette. Zo geviel het dat ik Dr. Henry Goose, geneesheer van de Londense adel, leerde kennen. Zijn nationaliteit was geen verrassing. Als er al een arendsnest bestaat dat zo verlaten is, een eiland zo afgelegen dat men kan vertoeven zonder door een Engelsman te worden aangesproken, staat dat op geen enkele kaart die ik ooit onder ogen heb gekregen."

David Mitchell, Wolkenatlas. Vertaling uit het Engels: Aad van der Mijn.
Em. Querido's Uitgeverij, Amsterdam 2005.


Geen opmerkingen: